“You should meditate for 20 minutes every day

Unless you are too busy;

Then you should meditate for an hour”

 

Een paar weken terug kreeg ik van Marieke de vraag hoe je stilte creëert als je heel druk of onrustig bent.

“Ik heb het meeste behoefte aan stilte op het moment dat ik het meest onrustig ben en ik het het allerlastigste vind. Bijvoorbeeld als mijn hoofd op hol slaat van alle creatieve ideeën. Hoe creëer je dan stilte?”

Oh man, I hear you! En velen met mij, dat weet ik zeker.

Juist als je megadruk bent en je behoefte hebt aan rust, lijkt het zo ontzettend onbereikbaar.

Wij mensen (serieus, katten doen dit écht niet!) hebben vaak de neiging om als we het druk hebben, als we nog een e-n-o-r-m-e lijst met to-do’s hebben, er nog even lekker een schepje bovenop te doen, nog net even wat harder te gaan werken. Want het moet af, het moet klaar, het moet goed, het moet…ja het moet vooral.
Dat hoofd van ons kan er flink de zweep overheen halen.

Maar de grote vraag is, wanneer ben je dan klaar? Ben je ooit klaar?
Wanneer “mag” je even niks doen, ontspannen, voor je uit staren?
Gek he, dat vindt je hoofd dan weer heel erg onnodig.

Als je alleen naar je hoofd zou luisteren, dan zou je gewoon doorgaan, meestal tot het moment dat je lijf STOP roept, op verschillende manieren en in diverse gradaties.
Bijvoorbeeld omdat je honger krijgt, omdat je moet plassen of, veel vervelender, omdat je hoofdpijn krijgt of zelfs ziek wordt.

Nu klinkt het wel heel dramatisch (en dat kan het ook zijn, vraag maar aan al die duizenden mensen met burn-out klachten), maar soms wil je ook gewoon doorgaan.
Dan zit je in een heerlijke flow, blijven de briljante ideeën doorkomen en voelt het helemaal niet als moeten.
Je kan dan zoveel energie voelen dat je overmoedig wordt en ja zegt op alles. Zo ren je van de ene afspraak naar het andere feestje, help je je buurvrouw tussendoor nog even met verhuizen, schilder je je slaapkamermuur zacht blauw (want dat is rustgevend), nodig je al je vrienden uit voor een 5 gangen diner zonder gluten en dierlijke producten en schrijf je ook nog even de eerste drie hoofdstukken van je boek, omdat je zoooveel inspiratie hebt.

Dat houdt geen mens vol. Jij ook niet.

Op een gegeven moment raak je zo overprikkeld, dat je niet meer goed kunt slapen, waardoor je niet goed uitrust en je jezelf de volgende dag door de dag heen moet slepen, waardoor je niet alles doet op je to-do list, waar je enorm gestressed van wordt, waardoor je slecht gaat slapen, waardoor je…. Well, you get the picture.

Maar hoe dan wel? Hoe creëer je rust en stilte als je megadruk bent?

 

 

Inchecken met je lijf
De kunst is steeds weer in te checken met je lijf.
Je lijf wéét het, vertrouw daar maar op.
Als je merkt dat je schouders pijn gaan doen of je hoofdpijn krijgt, zie dat dan als een signaal om even te stoppen met waar je mee bezig bent.
Maar nog beter is om die signalen voor te zijn. Neem de tijd om tussendoor in te checken met je lijf. Vraag je lijf wat ze nodig heeft? En luister ook naar het antwoord. Het kan een glas water zijn, even rekken of een wandeling in het bos. Probeer dit eens een tijdje heel bewust te doen en merk op wat het je oplevert.

Vind je het lastig om deze tijd te nemen of vergeet je dit in de waan van de dag? Zet een timer op je telefoon, of leer jezelf aan dat je elke keer als je naar het toilet gaat even incheckt.
Deze incheckmomenten zijn eigenlijk kleine stiltemomentjes die je zelf creëert, zodat je beter kunt horen wat je nodig hebt. Je lijf geeft die signalen namelijk de hele dag door, maar meestal hoor je het gewoonweg niet door alle ruis om je heen en je gedachten die lekker door tetteren.

Realiseer je ook dat juist als je druk bent, deze momenten van stilte zo belangrijk zijn.
Even terugkomend op de quote waarmee dit blog begon:

“You should meditate for 20 minutes every day.
Unless you are too busy;
Then you should meditate for an hour”

En dat hoeft niet zittend op een kussentje, het gaat erom dat je je bewust bent van wat je doet en kunt zijn met hetgeen er op dat moment is aan gevoelens en gedachten. En de uitnodiging is, als je zo druk bent, om dan juist heel bewust te zijn van alles wat er in je leeft, zodat je ook dan goed kunt zorgen voor jezelf.

Wij mensen zijn human beings, niet human doings
Ben je helemaal aanwezig bij wat je doet? Heb je aandacht voor waar je mee bezig bent? En kun je ook zijn, helemaal zijn bij jezelf terwijl je simpelweg voor je uitstaart als je op de bank zit of in het bos loopt? Probeer de focus te verleggen van het doen, naar zijn. Dat gaat makkelijker als je je zintuigen (en dus je lijf) inzet. Wees je bewust van wat je ziet, ruikt, voelt, hoort en proeft. Je hebt deze zintuigen niet voor niks, ze helpen je om je weer terug te brengen naar het hier en nu, naar de enige werkelijkheid die er is.

Soms lijkt het dus onbereikbaar, die rust en stilte, maar dat is het niet! In feite is het er altijd en heb je het altijd bij je. Je hoeft er alleen maar bewust contact mee te maken.

Wat mij helpt…
Wat mij helpt als ik heel druk of hyper ben is mijn ademhaling. Voordat ik met iets begin sta ik letterlijk even stil en haal ik een paar keer heel bewust en diep adem. Ik laat de adem helemaal naar beneden stromen, mijn voeten in en weer terug naar boven. Niet dat ik daarna direct helemaal zen ben, maar het helpt me wel om contact te maken met mijn lijf en beter te voelen wat ik op dat moment nodig heb.

En als ik echt stuiter en als een doorgedraaide, op hol geslagen stier door het huis ren (geloof me, die momenten zijn er), dan zit er echt maar één ding op; het bos.
Dan laat ik alles liggen, zet ik mijn telefoon op vliegtuigstand en ga ik met me, myself and I het bos in. Zodra ik tussen de bomen ben voel ik me rustig worden. Er valt, bijna letterlijk, iets van me af. Ik kan de stilte horen. Ik voel weer dat ik een mens ben, een human being, thuis op aarde. (En die to-do lijstjes? Die zijn dan opeens heel erg niet-belangrijk meer :) )

Wil je ook Stiltemaker worden?

Lees hier verder